tirsdag 8. september 2009

Nabintus Siv Jensen-kake med bacon og gullpenger

Jeg synes det er så koselig med sånne navn på kaker. I min kokebok står for eksempel "tante olgas sjokoladekake". Jeg kan se for meg at frøken Nabintu liker å bake kake, så derfor døpte jeg denne kaken akkurat dette.



Oppskrift:
Sett opp de lange nordiske lokkene dine på hodet (ingen menn liker hår i maten vet du...) og snurp et forkle om din smale midje. Ikke glem perleøredobber og kardigan kant i kant med blusen. Så danser du litt på de høye hælene dine over kjøkkenflisene mens du putter sånne kakegreier oppi en bolle. Rør egg og sukker til eggedosis. Sikt inn hvetemel, kakao og bakepulver. Sleng opp en vaniljestang (eller var det ti, "kniis, hihi") tjuvlån litt av din manns beste konjakk og tøm i alle fall noe av den i kakerøren om du ikke tar alt selv. Knus en sobril eller to i røren om du helst vil slippe å si "Sorry, ingen sex i kveld". Sprøstek baconet og knus det i en mortel. Rør det lett inn i kakerøren. Stek kaken på 175 grader i alt fra 5 minutter til en 3 timer. Jeg blingser alltid litt på dette med tiden, men kaken blir god uansett.

Når kaken er ferdig pynter du med gullpenger, seigmenn, siv jensen-kakefigurer og norske flagg. Plager den påfallende brunfarven på kaken deg, kan du strø en pakke melis over. Dynk kaken i resten (?) av cognacen og tenn på for en festlig partyeffekt.




(Takk til Storesøster Silje som jeg ikke spurte om å få låne kakebildet fra)

5 kommentarer:

Zeugma sa...

Knis. Bra levert. Og godt tips om å knuse Sobril i røra.

idun sa...

Jeg regner med å bli servert denne neste gang jeg kommer hjem fra Bergen!!

Sunniva sa...

Takk, tror sobril tar knekken på det meste av lyst som krever energi i alle fall. :P

Idun: Er jeg konen din kanskje? Nei, du burde heller lage denne kaken til Espen når han besøker deg.

fridtun sa...

Fy faen det er den feitaste (både bokstavleg og biletleg?) kaka eg hev sét! Kall hit rikspressa!

Silje Kristin sa...

Haha.. fin kake ;)