onsdag 2. september 2009

Det er lett å skylde på andre, enda lettere å skylde på seg selv

Det er helt riktig at man skal gå i seg selv av og til, at man skal analysere egen oppførsel, og generelt prøve å bidra til egen og andres positive utvikling. Likevel skal man være forsiktig med å ta asnvar og skyld der man selv verken har ansvar eller skyld. Noen sier det er lett å skylde på andre. Jeg synes derimot det er mye lettere å skylde på meg selv. Hvorfor? Fordi jeg da tror jeg besitter kontrollen over situasjonen. Tanken på at "jeg fikk dette til å skje" gir meg en følelse av makt, snarere enn avmakten man føler når andre bevisst eller ubevisst gjør en vondt. Da har jeg også muligheten til å tenke "hvis jeg bare hadde sagt slik, eller gjort slik...", så kunne ting ha vært annerledes. Faren er dog at man sitter igjen med skyldfølelse og fortvilelse, og man får ikke gjort noe særlig med noe som helst. Noen ganger må man akseptere at man opplever avmakt og at man faktisk ikke var i stand til å gjøre ting særlig annerledes. Så får man plassere skylden der den hører hjemme og kjempe mot dem eller den, framfor å kjempe mot seg selv. Du er din nærmeste venn, ikke svikt deg selv.

Ingen kommentarer: