søndag 15. mars 2009

Polka dots!

Dette er min nye serie, mønstersnakk!

Først ut er polka dots, eller prikker.

Polka dots, eller rett og slett prikker, er et mønster jeg er utrolig svak for. Jeg har utallige mengder plagg med mønsteret, hovedsakelig sort med hvite prikker og rød med hvite prikker, men også omvendt. Jeg vet ikke hva det er,men jeg opplever stadig store problemer med å motstå et plagg med prikker. Kanskje minner det meg om barndommen? I alle fall setter wikipedia en klar linje mellom barn og bruk av polka dots: "Polka dots are most commonly seen on children's clothing, toys, and furniture, but they appear in a wide array of contexts." Videre sier artikkelen at mønsteret vanligvis opptrer i uformelle situasjoner, for eksempel på badedrakter. Og det kan stemme, jeg har en bikinitruse med mønsteret. Og kanskje er det også derfor jeg liker mønsteret, at det er uformelt. Jeg er ingen tilhenger av det konforme ei heller av tunge konvensjoner, spesielt ikke når det gjelder klær, og da kan jo polka dots, eller prikker, være en fin måte å signalisere det på. Det kan også være tvetydigheten i mønsteret jeg liker, da man finner det både på søte små barn, og på mer forførende kvinner i trange kjoler og rød leppestift. Jeg prøver liksom å lure folk litt med påkledningen min, slik at antrekket gir ett inntrykk av meg, mens det jeg sier og gjør gir et annet. Nå vil jeg ikke gi dere inntrykk av at dette er noe jeg tenker mye på, for det er det ikke, bare så det er sagt, og denne posten skal jo handle om mønsteret, ikke om meg.

Jeg forstår ikke helt hvordan artikkelen mener at begrepet polka dots oppstod, men det ser ut til at polka dots-mønsteret har vært knyttet til dans (blant annet flamenco)- sånn som jeg forstår det, kommer uttrykket som man skulle tro, av polkadansen. Artikkelen kan fortelle oss at det også eksisterte polkahatter og diverse andre effekter, men at det i det store og hele bare var polka dot-mønsteret som var levedyktig.

Polka dots i motebildet ser ut til å vende tilbake med jevne mellomrom, og i følge Wikipedia-artikkelen, fikk polka dots sin renessanse i 2006 da pop-gruppen the Pipettes tok i bruk mønsteret.

Kilde: wikiepedia, link foreligger i teksten.

Jeg har veldig mange klær med prikker. Jeg la dem i en haug:






Neste gangs mønstersnakk: Leopardmønster!

3 kommentarer:

M sa...

Oioi, heldige du som har så mange klær med polka dots! Jeg har kun en bluse, min absolutte favorittbluse, men den har jeg vokst utav etter jeg fikk samboer og vi begynte å kose oss med god mat. :( Kanskje jeg rett og slett må kjøpe noe nytt?

Sunniva sa...

Ja, det er masse i butikkene for øyeblikket, løp og kjøp!

Anonym sa...

liker DU polkadots?
nææ ;p :*