onsdag 8. april 2009

Blogging kan svekke ytringsfriheten!

Ja, du leste riktig. I følge kronikken til bibliotekar Aud Gjerstad, så kan det at hvem som helst kan skrive hva de vil på nettet, svekke demokratiet. Hvorfor? Jo:". Mange av oss forledes – og blir oppslukt av – all denne ubetydelige informasjon, og vi blir mer eller mindre desorienterte. Samtalene om hva som kan gjøre vårt samfunn bedre forsvinner, og beslutningene treffes over hodene våre. " (Gjerstad) Oioi, dette er sterke saker. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men for min del går det fint å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg kan både hungre etter kunnskap, og finne glede i en tullete youtubevideo. Men alt til sin tid. Men når du skal finne viktig og fornuftig informasjon, drukner du ikke da i tullete informasjon? Nei, jeg har gått sånn googlekurs, hvor jeg har lært meg å bruke riktige søkeord.

En annet poeng er at man ikke kan få i pose og sekk. Det herlige med internett er vel nettopp informasjonsstrømmen. En negativ ting kan være at ikke alt er sant. Da må man bedrive kildekritikk, en gammel syssel som aldri burde gå av moten. Gjerstad, som er bibliotekar,vet sannsynligvis at til og med såkalt saklig litteratur som man finner i hyllene på biblioteket, skrevet av f.eks professorer, også må utsettes for kildekritikk. Og selv om ikke alle får bøkene sine i biblioteket, er det slik at jeg kan dra frem den første boka jeg ser og forvente at den er relevant for meg? Nei, jeg må visst søke, lete, finne og TENKE.

Vi som oppfatter oss som borgere i et demokrati bør ikke bruke vår tid på tullete blogger som f.eks frøken makeløs(som har svart veldig treffende i sin blogg: "Dersom en oppfatter seg selv som en borger i et demokrati, så havner en neppe i bloggen til Frøken Makeløs, men heller hos mer opplysende informasjonskilder. "(Gjerstad) Har hun lest bloggen "Frøken Makeløs"? Her er det to ting som skurrer for meg, og vi er igjen inne på det å kunne ha to tanker i hodet samtidig. Jeg er ei politisk interessert jente på 21 år, snart ferdig med bachelor i språk og litteratur og anser meg som en akademiker. Jeg liker både å lese blogger om politikk, språk, samfunn, men også om klær, kunst, litteratur og humor. Gjør det meg mindre borger av et demokrati? Og om bloggen frøken makeløs blir avskrevet som lite informativ, må vel enten bety at: Gjerstad aldri ha lest bloggen, eller at Gjerstad mener en blogg blir uinformativ med en gang den skulle finne på å skrive om ting som klær, moter og hva vet jeg, kjendiser.

Er det flere enn meg som blir provosert og føler seg undervurdert av Gjerstad når hun mener at vi selv ikke klarer å la være å "fortape" oss i tull og tøys i jakten på noe seriøst? Det er helt ok for meg at dette er vanskelig for Gjerstad, men for min del ser det ut til å gå bra, så langt. Eller vent! Har jeg ikke nettopp brukt flere minutter på å kommentere en tullete og feilinformerende kronikk i tulleavisa Bergens Tidene? Gjerstad, jeg gir deg rett! Det må bli en slutt på at hvem som helst kan publisere bloggtekster, artikler og kronikker på internett. Gi oss sensur, som i Kina, så regner jeg med at demokratiet og informasjonsstrømmen er kvalitetssikret og reddet.

(Jeg kom over denne saken i bloggen Revolusjonært roteloft. Her linkes det til enda flere realterte saker, og til flere bloggere som har skrevet om saken. Spennende greier!)

1 kommentar:

Silje sa...

Veldig treffende post, Sunniva. Jeg skulle gjerne lest den høyt for Gjerstad selv (men hun ville sikkert holdt seg for ørene og sunget "Ja, vi elsker" for å ikke bli utsatt for noe så lite demokratisk).