fredag 15. januar 2010

Jenter, orgasme og ukeblader

Det er en viss uenighet om hvor viktig jenters orgasme skal være, både for jentene selv og for guttene. Rundt denne orgasmen ligger det derfor mye press, og det blir heller ikke bedre av at mange blader og nettsider kommer med nærmest normativ informasjon om hvor mange ganger og til og med hvordan jenter skal få orgasme. De fleste av oss kan være enige om at orgasmen slett ikke trenger å være hovedmålet med sex, men jeg mistenker at enkelte gutter (og jenter) som ikke orker å bruke nok tid på å tilfredsstille dama si har lett for å trøste seg med det dette. Ikke alle, men veldig mange gutter oppnår nemlig orgasme hver gang, og da er det kanskje lett å si at det ikke er det viktigste i verden?

Når det er sagt, så tror jeg de alle fleste sexpartnere ønsker at den andre skal oppnå orgasme. Jeg vil også påpeke at jeg ikke ser på det kun er partnerens ansvar at den andre skal oppnå orgasme, men når man faktisk har sex sammen, så er det jo fint om den andre vil hjelpe til litt? Og om ikke det er nok, kan man kanskje koble inn litt mer batteridrevne hjelpemidler? Leste nettopp en reportasje om at noen kvinner var "vibratoravhengige", dvs at de var blitt så vant til den type stimulering at de ikke kunne få orgasme via "naturell sex". Vel, KK, ikke alle jenter klarer å få orgasme via "naturell sex" uansett, og trenger en vibrator. I stedet for å fokusere på hvordan orgasmen kommer, så bør vi kanskje heller prise oss lykkelige over at vi i dag har tilgang på slike hjelpemidler som kan hjelpe oss på vei? Det man oppnår med å spre sånne "nyheter" er vel å formidle at noen orgasmer er dårligere enn andre, hvilket de ikke er.

Jeg leser og hører mye om mennesker, og da spesielt jenter som har et lite tilfredsstillende sexliv. Jeg synes det er kjempekjipt å høre, og det er så unødvendig! (Nå blir denne vinklingen mest heterorettet, siden jeg er hetero selv, men jeg er fullt klar over at homoer har et sexliv de også, sånn at det er sagt.) Jeg tror en god del (unge) jenter opplever sex litt sånn: Først så kliner vi litt, gutten tar på puppene dine, litt lenger ned, rumpa, skrittet osv før han regner med at du er like kåt som ham og kjører på med sitt. Så er han ferdig, og det skjer ikke mer. Hva skjedde her? Hæ? Ferdig? Jenta blir da kanskje liggende å tenke at fyren gir faen, og det er sikkert sant i enkelte tilfeller, men i de fleste tifeller tror jeg dette kommer av usikkerhet og sjenanse fra gutten sin side. Og problemer med å si i fra og uttrykke sine ønsker fra jenta sin side. Hvis guttene kunne bli flinkere til å si "jeg lurer på hva du liker at jeg gjør?" og jentene kunne si "kan vi bruke litt mer tid, kan du gjøre sånn og slik, og ikke der men her?" så tror jeg mange gutter og jenter ville få et (enda mer) tilfredstillende sexliv. I alle fall ville det være en god begynnelse. (I tillegg til å le rått og ondskapsfullt av KKs og lignende ukebladers sextips framfor å ta dem alvorlig, naturligvis...)

Som jeg var inne på tidligere, er magasiner og nettsider veldig flinke på å fortelle oss hvordan vi skal ha sex. Du kan lese side opp og ned om hva "gutta liker i senga", hva "jenter tenner på", "hvordan bli en sex-gud/-gudinne" osv. Disse artiklene tar utgangspunkt i at alle er like så lenge de tilhører det ene eller det andre kjønnet, men du trenger vanligvis ikke å ha sex med mer enn to personer for å skjønne det at våre ønsker og behov i senga er omtrent like forskjellig som hva vi liker på brødskiva til frokost. En jeg kjenner sa at "orgasme er ikke en menneskerett", mest på spøk antageligvis, men det er forsåvidt sant, det er ikke en menneskerett. Men orgasmer er veldig godt, og en veldig fin ting å dele med hverandre, og er ikke det et argument for å prøve litt ekstra?

Kos dere, enten alene eller sammen med en partner og ikke la diverse ukeblader fortelle deg hvordan de skal ha sex, de kan umulig ha hatt det selv, sånn som de skriver.


Ps. Det er ikke bare jenter som sliter med å få orgasme, kunne gjerne tenkt meg å lese om temaet fra et gutteperspektiv, om noen føler seg kallet!

4 kommentarer:

Engeline sa...

Jay Jay Jay!

walkofshame sa...

Flott innlegg! Selv har jeg tatt meg selv i å tenke "åh,, ENN om han vibrert også!" det hadde vært noe det :

Angående de som har litt for tidlig avgang, eller som bare er elendelige - lærevillighet gjør opp for alt, mye morsomt prøving&feiling an kan drive med :)

Marianne sa...

Jeg er bedre nå :D Halsen gjør litt mindre vondt, og feberen og vondt i håret er borte. Bare vondt i hodet når jeg reiser meg og hoster om jeg trekker pusten for dypt :p Trenger ikke lege jeg nei, jeg er SuperMarianne! Tjohei :D

Over til innlegget ditt, jeg liker det! Og heldigvis bryr jeg meg ikke om jeg får orgasme eller om kisen blir stressa pga det. Og om han kommer tidlig så er det bare å få fyren til å stryke meg over den digge rompa mi til han er klar igjen vett :p

Sunniva sa...

Helt enig. God sex handler dessuten mye om kjemi og gjensidig respekt tror jeg. (;