mandag 17. desember 2007

Eksamenssinne

NOEN TANKER JEG GJORDE MEG FØR EKSAMEN.

Idioten på biblioteket.

På biblioteket er det et eget lite rom hvor printeren står. Printeren bråker. Som på de aller fleste rom er det en dør. På døra står det at den skal lukkes, fordi printeren bråker. Dette er tydeligvis vanskelig å forstå for mange av de andre som også benytter seg av bibliotekfasilitetene på dragvoll. Jeg vet ikke om det er all lesinga som gjør dem svært nærsynte, eller det at de bare er fysisk i stand til å åpne dører, ikke å lukke dem. Eller kanskje er de, i likhet med store deler av norsk ungdom er som er vant til at mora lukker dørene etter dem. Det er jo synd at de ikke kan være med deg overalt lenger, for mange av dem jeg deler universitet med, kunne trenge å ha med seg en foresatt overalt ennå. Jeg har en nyhet til deg/dere: Verken mora di eller faren din jobber på skolebiblioktet. Min søster på sju år er i stand til å lukke døra etter seg. Aper kan sikker klare det også, hva med å skaffe en liten dørape som kan lukkedøra etter deg? Du kan oppbevare den i det stygge rosapannebåndbekledte kråkereiret du kaller frisyre, og om noen ser rart på deg, skal du ikke bry deg, for du ser dum og teit ut fra før med det grandiose pannebåndet.

Du skal ikke se bort i fra at dørapen kan hjelpe deg med andre praktiske gjøremål også, for eksempel kan du slippe å smøre brødskiva di sjøl. Men når vi har kommet så langt, hvorfor ikke gjøre som menn gjorde i gamle dager, da kona var borte fra hjemmet i fødselens ærend, lei en husmorvikar. Du har sikkert råd til å bruke av de pengene i putene mora di og faren din har sydd under armene dine. Og når vi har kommet så langt, hvorfor ikke en rådgiver, som kan fotfølge deg og si i fra hver gang du glemmer at ikke alle vil høre på det du har på mp3'en, eller at knitrende papir gjør seg dårlig på lesesalen. Det er jo det vi har oppdragelse til, men dere som ikke har fått den, kan kjøpe en. Og kom ikke med det overraska, gapende trynet ditt med øyne blankere og tommere enn budskapet i fesjåkonkurranser når jeg demonstravtivt lukker døra, for neste gang trøkker jeg den inn i den åpne munnen din sånn at sikkel og matrester flyr veggimellom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dersom du segjer "dørapen" snøgt, læt det mest som "drapen", og det att set meg inn på eit fint spor. Me skulde knerta alle um ikkje evnar å taka umsyn til andre. Og då serleg på Dragvollbiblioteket og andre stader folk freistar å få VIT inn i skallen.

Anonym sa...

(merk forresten FF-stryking i andre setning, millom "skulde" og "knerta"!)