mandag 4. oktober 2010

Om migrene

En gammel fiende har kommet for å hilse på, oftere de siste ukene.
Den gamle fienden hindrer meg i å få gjort det jeg skal. Jeg kan bli sur, irritabel og føle meg makteløs. Jeg må slutte med det jeg driver med der og da. Jeg vil bare legge meg ned, i et mørkt rom, helst alene. Så er det bare å vente på at det går over, mens det føles som om en trailer prøver å kjøre gjennom hodet ditt. Jeg har fått tilbake migrenen, men heldigvis, går det alltid over.

En del tror at mennesker med migrene er pysete. Hvorfor tåler du ikke litt hodepine? Migrene er ikke litt hodepine. Migrene varierer i alvorlighetsgrad og i varighet. Hos noen av oss varer det bare noen timer, andre kan ligge i to døgn. Familiemedlemmer av meg måtte til slutt få mofrinsprøyte av legen for å holde ut smertene. Et ønske om å dø, eller at man tror man skal dø er ikke unvalig under et migreneanfall. Vi som har migrene har også oftere vanlig hodepine. Jeg har som regel en eller annen form for hodepine i løpet av uka, men av den mindre intense sorten. Da klarer jeg å være i arbeid, og jeg fungerer godt. Sånn har det alltid vært, og jeg har ikke hatt migrene på mange år. Før kunne jeg ikke få hodepine uten at jeg ble redd for et nytt migreneanfall, men etter å ha vært symptomfri i så mange år, trodde jeg at det var slutt på anfallene. Så feil kan man ta. Heldigvis forskes det mye på migrenelidelser, og det fins hjelp å få. Vanlige smertestillende fungerer som regel dårlig, mens spesialmidler som fåes på resept kan fungere mye bedre.

6 kommentarer:

idun sa...

Jeg og har fått tilbake migrenen, men heldigvis er den mer som en vanlig hodepine (i styrke altså), med synsforstyrrelser i tillegg. Jeg har bare prøvd imigran og den virka ikke veldig bra på meg. Ogs¨å utrolig dyr! 250 penger for 5 piller hvor du sannsynligvis må ta to for at det skal virke-

Sunniva sa...

Det fins bedre medisiner, og noen kan man til og med få på blåresept.
Heldigvis.

Rødhette sa...

Mannen min sliter også med migrene og kronisk hodepine. Han bruker relpax, men må passe på hvor mye han bruker. Fra i sommer har han hatt sykt mye vondt i hodet! Det dumme er jo at det ikke noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham, kanskje bortsett fra å være forståelsesfull og tålmodig. Det er noe dritt!

fridtun sa...

Visste du at migrene tyder 'halvt kranium'? (av græsk hemikrania, hemi- tyder 'halv'). Det kjem visst av at hovudverken ofte sit berre i eine helvta av skallen. Noko å tenkja på.

Sunniva sa...

Ja, det visste jeg faktisk, men takk for fun-fact. :P Det skulle gått an å slå av den halvdelen og tenke i fred med den andre.

Marianne sa...

Uff så kjedelig :/ Håper det ikke varer over tid og at du får noen års pause igjen søteste. Luw u <3