fredag 2. oktober 2009

Det er lov å ha det fælt, også i Norge.

Jeg snakker stadig med folk som flirer av partier som f.eks rødt, fordi de liksom skal "ha det til at det er så fælt å bo i Norge". Og de fortsetter med at Norge er et av verdens beste land å bo i, så vi skal jammen ikke klage, tenk på de i Afrika. Ja, Norge er et flott land å bo i, for de som nyter godt av det. Og ja, mange, altfor mange har det fælt og jævlig på Afrika-koninentet, så grusomt at få eller ingen av oss klarer å ta innover oss en brøkdel av lidelsene de opplever der. Men noen av oss er tydeligvis ikke i stand til å ta innover oss lidelsene som faktisk fins i vårt eget land. For de fins, men er kanskje ikke så enkle å legge merke til når den største bekymringen i livet er å velge hvilken skjerm du skal ha på stueveggen eller hvor du skal i ferien. Det fins faktisk dem som kan drite i både ferie og tv-skjerm, fordi de ikke har råd til noen av delene. Det provoserer meg inderlig mye at enkelte tydeligvis ikke er klar over dette, og ikke ser det nødvendige i at partier som Rødt og andre grupper i samfunnet setter fokus på dette. Det handler ikke om at Norge er et fælt land å bo i, men at noen har det fælt selv om de bor i Norge, og at dette er høyst unødvendig.

Jeg fikk en gang høre at de som er fattige i Norge har skylda for det selv. Denne uttalelsen kom selvfølgelig fra en person som aldri har manglet noe materielt i livet. Jeg skulle gjerne snakket med en som ble uføretrygdet med VILJE, eller alle de fattige i Norge som faktisk er barn.Det fins de ungene som går på skolen uten frokost fordi de ikke likte pålegget hjemme, og det fins de som gikk på skolen uten frokost fordi kjøleskapet var tomt. Prøv å si til dem at det er verre i Afrika, så blir de sikkert mette i magene sine.(Ser det for meg, "er du sulten sier du? Sorry, det er ikke ille nok, ikke har du struma, orm i magen, ei heller er du kjønnslemlestet, altså har du det ikke fælt NOK.") Jeg tror jeg dropper lunsj i dag, jeg blir nemlig kvalm.

Åjoda, det finnes vinduer for de som kommer fra såkalt dårligere stilte familier i Norge, utdanning er gratis, eller i alle fall mulig for nesten alle i Norge i dag, men tror dere ikke at veien til framgang og suksess (hva nå det måtte bety) er en stor smule lettere for de som kommer fra en godt utrustet familie, enn de som kommer fra omtrent ingenting? Noen kan ringe mamma og pappa hver gang de trenger noe (og jeg dømmer dem ikke, jeg sier ja til å bruke de ressursene man har.) men mange mammaer og pappaer har faktisk ikke mulighet til å hjelpe barna sine på den måten. Mens noen må ta seg sommerjobb for å få dra på den sydenturen de har planlagt med vennene sine, må faktisk andre ta seg sommerjobb og ekstrajobb for å ikke sulte i hjel.

Og neste gang dere sitter og nipper til Cava, og skulle ønske det var Champagne, husk at noen har det verre enn dere. På landet drikker de hjemmebrent, alkoholikerne drikker murere og noen steder drikker de sikkert radioaktivt vann med mark i.

3 kommentarer:

Frp-Jon sa...

Nei, i norge har vi det godt dere. Spesielt alenemødre vasser i penger! Jeg er lei av at uføretrygdede, muslimer, kunstnere, drikker vin på statens regning. Og late studenter som klager over for lite penger. Såkalt "fattigdom, her er det vel heller snakk om prioritering. Hva med å kutte ut et kinobesøk eller to, og heller kjøpe dvd-en? Hva med å for eksempel kjøpe first price sjokolade, i stedet for vanlig sjokolade? Med slike sparetretiltak skulle en nok sett at de fleste "fattige" hadde det mye bedre med økonomien sin :)

idun sa...

haha, er så enig! (Jeg har foresten skrevet frp-jon-posten)

Engeline sa...

Radioaktivt vann med mark i. Sunniva, jeg blir så glad i deg.