torsdag 2. april 2009

Brasiliansk voksing, vestens svar på tortur.

Jeg skal med en gang innrømme at jeg ikke har prøvd dette, så sånn sett kan jeg vel ikke uttale meg. Men man trenger vel ikke å ha fått samtlige negler trukket ut med tang, for å kunne tenke seg at det ville gjøre veldig vondt. På samme måte tenker jeg om brasiliansk voksing. Å få samtlige hår i underlivet revet av ved hjelp av voks høres mildt sagt smertefullt ut. Side2 har intervjuet hudlegen Jon Langeland om denne typen intimfrisering. "- Det er ikke farlig, men noen kan jo få plager av det, sier Langeland.Noen plager som oppstår er inngrodde hår, og har man først fått det, så gir det seg ikke." Nei, da vet vi det. Det er ikke farlig. Men man kan få "en del plager". Plager? Er det virkelig folk som ønsker å risikere flere plager i underlivet, enn de som kan oppstå naturlig? Usj."Med voksing er det en av bivirkningene for mange, og har hårene først begynt å gro innover, så stopper de ikke med." Høres svært forlokkende ut, men heldigvis fins det hjelp: "Vi kan hjelpe noen med laser, men laserbehandling på helt intime deler er smertefullt. Det utføres heller ikke hos alle, og helst bare det håret som er tilgjengelig med truse på kan laserbehandles, sier han. " Altså kan man risikere å få enda mer smerte på kjøpet. Jeg oppsummerer: Rive av alt håret i underlivet= smerte. Inngrodde hår i underlivet= smerte. Reparere med laser (hvis mulig, hvis ikke fortsetter jo bare hårene å gro innover.) =smerte. "Ta brasiliansk voksing nå, og få 3x langvarig smerte på kjøpet! Uten ekstra kostnad! (eller nei, det stemmer ikke, det er sikkert dyrt å ta laserbehandling.)"

Men dere trodde det kanskje var alt det deilige voksing kan gjøre med deg? Åneida! Andre deilige saker på smertemenyen er avrevet hud som følge av voksingen og irritasjoner som følge av mangel på hår. Ja, du hørte riktig, håret har en FUNKSJON. Og dette høres jo også behagelig ut: "Rett etter voksingen vil man være rød, hoven og litt sår. Men i løpet av noen timer vil rødheten og hovenheten være borte, sårheten kan vare et døgn, men ikke lenger. Det beste man kan gjøre for å unngå inngrodde hår er å bruke en god peelingkrem eller peelingvoks noen ganger i uken. "
Her må man altså kjøpe peelingkrem i tillegg (her hører jeg klingende mynt i huplageren, unnskyld -pleierens kasse igjen.) Men mest fornøyelig er kanskje Side2's avslutning av artikkelen, som sier noe helt annet enn det vi nettopp har lest: "Det er som regel kun smerten som er verst med brasiliansk voksing - men litt ritsj ratsj i noen minutter og null barbering på noen uker er kanskje å foretrekke i sommermånedene? " Hvorfor tar de det for gitt at alle vil fjerne håret fra underlivet sitt? Og hvorfor sier de at smerten er over på noen minutter, når de nettopp har sagt at man kommer til å være øm og sår i et døgn etterpå? Hjelp!

(Lenke til saken foreligger i teksten, og alle sitatene er hentet fra artikkelen jeg lenker til.)

5 kommentarer:

Sofsen sa...

Wow, takk for mange gode svar :D

Silje sa...

Brasiliansk voksing er herved på fy-listen for all overskuelig framtid. Fysj, så mye fælt på en gang!

Nå fikk jeg imidlertid intimbarberingssåpe (!) som gratisprøve i årets studentpose, så det aner meg at det er noen onde markedskrefter der ute som vil at jeg skal frem med både høvel og voks.

Rånni sa...

Æ likke dama i aill farga å fassonga æ, me eiller utn hår på fetta!! æ har oppdatert blåggen ferrestn... blunk blunk

Marianne sa...

au au, kommer nok aldri til å prøve det der, men jeg liker ikke å ha kjønnshår stikkende ut fra bikinikanten.

hvor mye må jeg punge ut for å se deg spille teater på familien? :D

Sunniva sa...

50 spenn!