søndag 9. august 2009

Å eie sin egen kropp - din kropp, ditt valg.

Jeg eier min egen kropp. Kvinner eier sin egen kropp. Menn eier sin egen kropp. Det er i alle fall sånn det later til på papiret, men jeg er sannelig usikker. I alle fall usikker på om alle synes jeg som kvinne skal få eie min egen kropp. Jeg tror ikke jeg har en eneste venninne som ikke har opplevd å bli ufrivillig klådd på. Nei, jeg tar det ikke som et kompliment når en vilt fremmed kar klasker meg på rævva og snøvler fram "Hei søta", eller den gangen jeg var mye yngre enn nå, og måtte passere en fyr i en litt trang døråpning hvorpå han tar seg den frihet å beføle skrittet mitt. Jeg blir kvalm. Eier jeg min egen kropp da? Det er mange gutter som klår, særlig på byen når med noen øl eller drinker innabords. Jeg får så lyst til å spørre "hvorfor synes du dette er greit?" Men jeg lar være, for å være ærlig forventer jeg ikke et gjennomtenkt svar. Det er vel litt som det med at gutter er cassanovaer mens jenter er horer, det bare er sånn. Noen kaller det hormoner og flørting, jeg kaller det frekt og hensynsløst. Jeg kaller det overgrep.

Ida Jacskon skriver om uønsket graviditet i bloggen sin. Hun er inne på mye jeg selv har undret meg over, blant annet den merkelige forventningen om at alle jenter ønsker barn. For det skjer tydeligvis noe med oss jenters integritet når vi blir gravide. Vi har ikke lenger autonomi over egen kropp. Folk som ellers lar livmoren din og kroppen din i fred tar seg plutselig den frihet å nærmest dissekere privatlivet ditt. Hva spiser du, hva skal den hete, når ble den unnfanget, har du husket vitaminer, verker brystene? Det kan til tider se ut til at det er et mål å gi en blivende mor dårlig samvittighet. Du skal helst ikke noe liv som gravid, alt handler om det som foregår i magen din. For enkelte er du ikke en person lenger, du er bare GRAVID. En jeg kjenner fortalte meg om hvordan fremmede kunne finne på å stryke henne over magen da hun var høygravid. De skjønte ikke at det fortsatt var kroppen HENNES de tok på, og ikke babyen.

Jeg er for selvbestemt abort. Jeg blir kvalm av tanken på å bli gravid. Kvalm og irritert. For jeg er faktisk ikke klar for å vie livet mitt helt til et annet menneske, til å bli behandlet som en uvitende unge av slektninger og helsepersonell som skal fortelle meg hvor kjip jeg er hvis jeg ikke klarer å amme, eller ønsker å jobbe mens barnet fortsatt er baby. Dette er oppfatter enkelte som veldig rart. Faktisk er det noen som mener det er EGOISTISK å la være å få barn. Vel, jeg kan ikke tenke meg noe mindre egoistisk enn å la være hvis man ikke vil. Jeg har mange eksempler på folk som har fått barn fordi ANDRE ville det. Tror du de barna har det bra? En av dem holdt på å blø i hjel to ganger på badet, sannsynligvis fordi kroppen ikke orket flere graviditeter. Enkelte velger å sette barn til verden fordi de tror livet skal bli så mye bedre når barnet kommer. "Jeg vil ha en som elsker meg." er ikke et uvanlig utsagn. Vel, her er et tips fra meg til deg. Begynn med deg selv, du er din nærmeste. Babyen elsker deg ikke, babyen trenger deg. Enkelte abortmotstandere har et stort behov for å vise sitt syn på "menneskeverd" og sin grandiose nestekjærlighet gjennom å skremme unge og usikre jenter til å gjennomføre svangerskapet. De har rekker med tårevåte historier om jenter som angrer dypt og inderlig. Vel, de som angrer tok kanskje ikke valget selv? For som sagt, når du er gravid er kroppen din plutselig alle andre enn din sin sak. De er så flinke til å snakke om å ta ansvar, møte konsekvensene disse abortmotstanderene. Vel, noen av oss mener faktisk at å gå gjennom en abort også er å ta ansvar/møte konsekvenser. Alle angrer ikke på at de tok abort. Noen gjør det. Mange er glad for at de gjennomførte svangerskapet. Noen anger. Men kan det være at enkelte av de som sliter psykisk etter en abort, sliter med skyldfølelse andre har påført dem? Vær stolt av de valgene du tar selv, enten du velger den ene eller det andre, DET er å ta ansvar. Ansvar for egen kropp, eget liv og egen helse. Pass på deg selv, det er ikke sikkert andre gjør det.

4 kommentarer:

Engeline sa...

Hva kan en si? Takk?

Anonym sa...

Jeg liker deg supermasse!
Bra innlegg søting :)

Silje sa...

Applaus! Og av en eller annen grunn veldig høyaktuelt flere steder i nærheten av meg akkurat nå, på flere ulike måter.

Sunniva sa...

Jeg sier takk selv. Som kvinne tror jeg dette teamet er høyaktuelt, alltid.

Anonym: Jeg antar jeg kjenner deg, så jeg liker sikkert deg også supermasse. (: