søndag 16. mars 2008

En logg fra noen som gikk på byen.

Jeg må tisse. Vi går på 3b, der er det jo ikke folk lenger, og derfor heller ingen kø. Vi må vise legitimasjon, og dørvakten påpeker at han har sett legitimasjonen min før. Insinuerer du at jeg er alkoholiker, tenker jeg, mens jeg smiler og vil ligge med hvem som helst. Jeg har rød leppestift som skal vare i tolv timer. Man må bruke en spesiell sminkefjerner for å få den av, og det er selvfølgelig ikke hele leppestiften som varer i tolv timer, bare stygge rester og flekker av den. Så pent. Jeg pisser og kjenner at det er godt. Vi setter oss ved et bord og snakker om ting som ikke er spesielt spennende. En kompis av meg spør om jeg er sur for noe, jeg svarer ikke, jeg vil ha en øl. Vi blir sittende og prate, og jeg kjenner at flere øl ikke er en god ide, det smaker ikke så godt lenger heller. Jeg tenker noen ganger på å dra fram ei flaske gin som jeg har i veska, men klarer å stanse meg selv i tide, jeg er jo ikke helt teit heller, og vet at vaktene ikke setter pris på medbrakt drikke.

Ved baren ser jeg en mørkhåret fyr med ekle dreads som jeg har prata med en gang før. Han ga meg komplimenter for kjolen min. Jeg husker hvilken det var, og komplimenter skulle bare mangle, for det var en fin og dyr kjole. Nå står han der og snakker meg jenter jeg ikke akkurat anser som sjarmerende. Jeg tenker at jeg vil ligge med ham, i alle fall fra halsen og ned, ansiktet er litt ekkelt med piercinger og sånt. Jeg kjøper enda en øl, og det er en dum ide. Han begynner å prate med meg på eget iniativ, og snakker om snørr. Og spør om jeg er dritforelska i ham og vil gifte meg med ham. Jeg sier at "ja selvfølgelig er jeg det", mens jeg tenker at han burde bruke en hette over hodet, eller i det minste ikke snakke om snørr. Ei pen dame med gotherstil snakker med ham, og holder meg rundt skuldrene. Hun er søt, og jeg finner henne mer tiltrekkende enn fyren, selv om jeg ikke liker jenter på den måten en gang. Han går ut for å røyke, og vi snakker ikke sammen mer.

Ei venninne av meg drar med seg en fyr vi begge har hatt sex med en gang, og vi morer oss ved å komme med hint om hvor dårlig han er i senga osv. Han går, men kommer tilbake, og presenterer meg som bestevenninnen sin til en fyr, for at jeg skal bli flau. Jeg bare ler, og legger ut om hvor gode venner vi er.

Så er jeg litt usikker på hva som skjer, men en langhåret gutt prater med meg og sier at jeg er søt og skryter av at han har "knulla ei dame på førti". Jeg finner ham ikke attraktiv, jeg vil heller ligge med ham med snørrsnakket og piercingene. Likevel blir jeg sittende, det er trivelig å få komplimenter, det er også gøy at jeg kan være frekk, og at han bare synes jeg er festlig. Vi liker litt av den samme musikken, noe som ikke overrasker meg, for jeg pleier å ha musikksmak til felles med overdrevnet selvsikre gutter med langt uflidd hår og stygge motorhead-t-skjorter. Han har kompiser som er kjekkere, men jeg har verken overskudd eller lyst til å legge meg etter dem. En av dem har hår som han har ordent slik at det står rett opp. Han ser rimelig teit ut, og jeg spør om han har fått støt. "Ja." Jeg klarer å velte øl utover skrittet og mobilen hans, og får et stikk av dårlig samvittighet.

En ikke så veldig søt fyr med store og stygge krøller hilser på meg og spør om jeg er tjuesju. Jeg ler høyt og fornærmet og vil egentlig ikke snakke mer med ham- han snakker en rar nordlenningdialekt på en stakato måte som får ham til å virke tilbakestående. Kanskje han er det. Han bor på Hitra. Hjelp.

Det blir sent og 3b stenger. Jeg går ut og møter ei venninne som sier et eller annet om tre magiske ting. Hun vifter med noe som jeg mener er en liten trehammer, en lighter og en lang avlang ting, en flytende eyeliner kanskje. Etter overtalelse drar hun meg med i et smug, og jeg forstår at "hammeren" er ei pipe, at lighteren er nettopp en lighter og at "eyelineren" er sammenrullet cellofan med spennende saker inni. Det brer seg en karakteristisk og søt lukt i smuget, og en irriterende men kjekk fyr med kristiansunderdialekt føler for å påpeke at "her lukter det tjall", vi nekter for det det, og sier at vi røyker heroin. Vi sender pipa rundt, og jeg hoster og harker, men får en god og trøtt følelse. Det er på tide å dra hjem. Jeg stikker på 7/11 og betjeningen ser rart på meg. I køa prøver en fyr på sikkert førti å sjekke meg opp. Jeg svarer fraværende. Jeg får maten min og spiser mens jeg griser utover meg selv. Bussen kommer, jeg kommer meg hjem. Takk team trafikk. Temmelig fjern er jeg, og våkner rykkvis. Buss-sjåføren er den snille typen og bruker høytaleren for å vekke folk når sentrale holdeplasser står for tur. "Nå må dere ikke sovne, husk dette er siste bussen, neste holdeplass er othilienborg."

Jeg klarer å komme meg av på stoppet mitt, og er uendelig takknemlig for det. Jeg sovner umiddelbart etter et dobesøk, under fleecepledd og dyne. Jeg våkner av at jeg ikke har husket å slå av vekkerklokka, som vekker meg halv åtte. Jeg skrur den av, slår på teve og drikker sjokomelk. På gulvet har jeg slengt klærne mine i hauger. Og jeg undrer meg på hvorfor jeg gjør dette mot meg selv hver helg. Hodet og halsen verker. Jeg tar smertestillende og sovner på nytt.

Hilsen Anonym. Haha.

8 kommentarer:

Engeline sa...

Haha! Nå har jeg fått historien direkte fra deg, men den er enda bedre i bloggstil! Jeg kjenner ingen som kan beskrive sin lørdag på byen bedre enn deg, du beskriver så jeg lukter stemningen helt til min trygge hybel bak låst dør. Takk!

Anonym sa...

Jeg er bare en tilfeldig leser som fant dette på Sonitus. Men jeg kjenner meg sånn igjen fra min studietid i Trondheim at jeg må bare legge igjen en hilsen og si takk for flashbacket. Artig var det, men på en måte er jeg glad for at de dagene er forbi. kjenner et lite stikk av savn etter 3B da.. jaja.

Sunniva sa...

WoW! Jeg visst ikke at jeg lå der. Moro! Men ja, 3b er noe for seg selv.

Anonym sa...

Haha! Høres ut som mine helger også.

Engeline sa...

Hoi! Du er på sonitus! Gratulerer :)

Sunniva sa...

Ja, det var gøy!

Anonym sa...

Ja, gratulerer! :)

Eg flirer eg òg. Og eg lyt vedgå at mine Nidaros-helger er av heilt anna kaliber. Det einaste eg kjenner att her er "no-må-eg-pissa"-kjensla, og det er ikkje rare greidone. :p

Men du er veldig kul. Ein av dei kulaste eg veit. So berre stå på!

Sunniva sa...

Hahah, takk. Det er jo kjempeviktig å være kul!